کارت ترانزیستور 8 کانال (سوییچ دی سی)

کارت ترانزیستور 8 کانال (سوییچ دی سی)

ترانزیستور:

ترانزیستور یکی از مهم‌ترین المان های الکترونیکی است و برای تقویت یا قطع و وصل سیگنال‌ها به کار می‌رود. این المان یکی از ادوات حالت جامد است که از مواد نیمه ‌رسانایی مانند سیلیسیم و ژرمانیم ساخته می‌شود.

یک ترانزیستور در ساختار خود دارای پیوندهای نوع N یا P می باشد. دو دسته ی اصلی آن ها عبارت اند از ترانزیستور دو قطبی پیوندی(Field Effect Transistor, FET) و ترانزیستور اثر میدان (Bipolar Junction Transistors ,BJT).  ترانزیستورهای اثر میدان، خود به دو دسته ی ترانزیستور های پیوند اثر میدانی (JFET) و ترانزیستور اثر میدان نیمه‌هادیِ اکسید-فلز (Metal-Oxide Semiconductor Field Effect Transistor, MOSFET) که به اختصار به آن ماسفت گفته می‌شود، تقسیم می‌شوند.

ماسفت(MOSFET) :

ماسفت شامل سه پایه گیت (gate)، درین (drain) و سورس (source) می باشد. اگر ولتاژی به پایه gate (پایه کنترل کننده) اعمال شود، باعث به وجود آمدن میدان الکتریکی می شود. وظیفه کنترل جریان به وجود آماده بین source و drain بر عهده  gate می باشد. این در حالی است که هیچ جریان الکتریکی ما بین gate و خود ماسفت وجود نخواهند داشت. در مقایسه با دیگر ترانزیستورها  مهم‌ترین مزایای ماسفت  سرعت سوییچینگ بالا و کارایی خوب در ولتاژهای پایین است.

کارت ترانزیستور (سوییچ دی سی):

در کارت ترانزیستور ها هر کانال شامل یک ماسفت می باشند که وظیفه ی قطع و وصل خروجی را بر عهده دارد و به دلیل استفاده از ماسفت می تواند در جاهایی که تعداد قطع و وصل ها زیاد می باشند استفاده کرد.

این کارت ها به صورت NPN عمل می کنند، یعنی طرف منفی ولتاژ DC را سوییچ می نمایند. مثلاً اگر بخواهیم با کارت ترانزیستور یک شیر برقی VDC 24 را قطع و وصل کنیم، ابتدا ولتاژ مثبت را مستقیم به شیر برقی می دهیم و سپس ولتاژ منفی را به ترمینال مشترک کارت (COM) داده و از خروجی کارت به شیر برقی می بریم. حال با وصل یا قطع ورودی می توانیم شیر برقی را قطع و وصل کنیم. برای سوییچ ولتاژ AC نیز از کارت تریاک (سوییچ ای سی) استفاده می شود.

مشخصات کارت ترانزیستور اتاز:

  • ولتاژ خروجی : 12 الی 60 (VDC) فقط به صورت NPN
  • ولتاژ ورودی : 24 (VAC/VDC) به دو صورت PNP و NPN
  • حداکثر جریان بار: 5 آمپر
  • قابلیت تعویض ترانزیستور ها
  • نصب آسان بر روی ریل
  • موجود به صورت 4، 8، 12 و 16 کانال
  • دارای LED نشانگر وضعیت برای هر کانال
  • قیمت و کیفیت مناسب نسبت به محصولات مشابه

‫2 نظر

  • مهدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من به همچین کارتی نیاز دارم ولی باید مثبت قابل کنترل باشه .و بتونم با pwm کنترل کنم .البته خروجی مثبت
    لطفا اگر امکان داره جواب رو به موبایل من ارسال کنید ۰۹۱۲۴۵۴۸۹۹۳

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *