کارت رله 3 کانال (تک کنتاکت)

کارت رله 3 کانال (تک کنتاکت)

کارت رله

کارت رله:

کارت رله یکی از تجهیزات پر استفاده و مهم در اتوماسیون صنعتی می باشد. با توجه به قیمت کمتر، نصب راحت‌تر و …. جایگزین رله ‌های ریلی شده است. برد های کارت های رله اوتاز به صورت کارت رله 3 کانال، 4 کانال و 5 کانال می باشند، که با کنار هم قرار دادن این برد ها می توان از کارت با تعداد دلخواه کانال استفاده کرد. به همین دلیل، این کارت ها به هر تعداد کانال (مثلاً 8 کانال یا 10 کانال) موجود می باشند.

یکی از دلایلی که مصرف کارت رله را در صنعت محبوب کرده است. حفاظت از خروجی های دستگاهای PLC است. خروجی دستگاه های کنترل غالبا جریان خروجی کمی را پشتیبانی می کنند. حال اگر جریان راه اندازی بالا داشته باشیم یا بخواهیم جریان سلفی راه اندازی کنیم. در این شرایط، رله های داخلی دستگاه های کنترل تحت فشار قرار می گیرند. این امر موجب خرابی و یا کاهش طول عمر آنها خواهد شد. 

کارت رله در این شرایط نقش یک واسط راه انداز را دارد. فرمان را از دستگاه های کنترل دریافت میکند و دستور را صادر می کنند. درواقع کارت رله عمل راه اندازی را برعهده می گیرد. به این علت کارت های رله درآمپرهای مختلف تولید و روانه بازار می شوند تا بتواند دستگاه های مختلف با جریان مختلف و نسبتاً پایین  را راه اندازی کند. 

 

کارت های رله اوتاز:

هدف از قراردادن کارت رله افزایش طول عمر نیز می باشد، که در این مدارها بهتر است از آمپر بالاتر مثل 16 آمپر بهره ببریم. پس دقت کنید در زمان انتخاب جریانی بیش از مقدار جریان رله های دستگاه های کنترل انتخاب کنید، که موجب طول عمر و بهره وری بیشتر کارت رله خواهد شد. از جمله مزایای استفاده از کارت رله قابلیت جدا شدن کامل خروجی ها از بقیه مدار، کمتر شدن هزینه ها به دلیل کم شدن حجم سیم کشی، تعداد کانال های مختلف، جریان مجاز کنتاکت قابل قبول، رله های قابل تعویض بودن به دلیل استفاده از سوکت می باشد.

کارت های رله اوتاز قابل نصب بر روی سینی تابلو های کنترلی می باشد.این‌کارت ها با ولتاژ 24 (VAC/VDC) به هر دو صورت NPN و PNP تحریک می شود. با اعمال ولتاژ مناسب ذکر شده به هر کانال رله آن کانال تحریک شده، در طرف خروجی کنتاکت مشترک از کنتاکت بسته جدا شده و به کنتاکت باز وصل  می شود. یعنی کنتاکت باز باردار و کنتاکت بسته بی بار می شود. در این کارت ها می توان رله ها را تعویض کرد. همچنین دارای LED برای هر کانال می باشد که در صورت اعمال ورودی روشن می شوند. همچنین این کارت رله ها قابل تعمیر نیز می باشد.

تفاوت رله و کنتاکتور:

یک رله حداقل از دو کنتاکت و یک سیم‌پیچ تحریک تشکیل‌ شده است. این کنتاکت ها ممکن است به‌ طور معمول باز یا بسته باشند. این کنتاکت ها با تحریک سیم‌پیچ، بسته یا باز می‌شوند. رله‌ها برای کلیدزنی در مدارهای فرمان و کنترل استفاده می‌شوند. نمی‌توان از آن‌ها برای کلیدزنی در مدار های توان بالا یا راه اندازی موتور و مدارهایی با جریان راه اندازی بالا استفاده کرد. در این مدارها باید از کنتاکتور یا تجهیزات دیگری استفاده کرد.

به طور کلی کنتاکتور نسبت به رله مکانیکی تر می باشند. یعنی دارای سر و صدای بالا، حجم بزرگتر، طول عمر کمتر، نویز پذیری بیشتر و قیمت بالاتر نسبت به رله می باشند. درحالت عادی در مدار هایی که تعداد قطع وصل ها کم و جریان راه اندازی (همچنین جریان بار) بیشتر است. به طور خلاصه در مدار قدرت از کنتاکتور استفاده می شوند. ولی در مدارهای فرمان و مدارهای هیدرولیک و پنوماتیک (به دلیل وجود ولتاژ هایی به جز 220 ولت مثل 24 ولت) استفاده از رله ها بسیار با صرفه و مناسب می باشد.  

مشخصات کارت رله اتاز:

  • موجود به صورت 2 کانال تا تعداد دلخواه 
  • ولتاژ ورودی 24 (VAC/VDC) (در صورت درخواست با ولتاژ ورودی 220VAC)
  • قابل استفاده به دو صورت ورودی npn یا pnp
  • دارای رله های 16 آمپر و قابلیت تعویض رله ها
  • مجهز به کنتاکت های باز و بسته برای هر کانال
  • قابل نصب بر روی ریل
  • امکان تعویض کارت بدون نیاز به باز کردن سیم بندی ها
  • مقرون به صرفه بودن نسبت به رله های ریلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *