ژنراتور الكتريسيته ساكن

ژنراتور الكتريسيته ساكن

الکتریسیته ساکن:

عدم تعادل بارهای الکتریکی در داخل یا روی سطح یک ماده است. بار الکتریکی، تا زمانی که قادر به حرکت با استفاده از یک جریان یا تخلیه الکتریکی نباشد، در جای ثابت خود الکتریسیته‌ی ساکن است. الکتریسته ساکن در مقایسه با جریان الکتریکی است که جریان از طریق سیم یا دیگر هادی‌های انتقال انرژی منتقل می‌شود.

بار الکتریکی ساکن هر زمان که دو سطح تماس داده شده و جدا شوند. حداقل یکی از سطوح دارای مقاومت بالا در برابر جریان الکتریکی (و در نتیجه یک عایق برق) باشد. اثرات الکتریسیته ساکن برای اکثر مردم آشنا هستند. چرا که مردم می‌توانند جرقه الکتریکی را حس کرده، بشنوند یا حتی ببینند. جرقه الکتریکی خنثی شدن بار اضافی است که می‌تواند از طریق تماس با یک هادی الکتریکی (برای مثال یک مسیر به زمین) یا چیزی با بار مخالف زیاد اتفاق بیفتد. پدیده آشنای یک شوک استاتیک – مخصوصا تخلیه الکترواستاتیک – ناشی از خنثی سازی بار می‌باشد.

هنگامی که صاعقه با شدت به سمت زمین حرکت می‌‌کند، نمایش بسیار واضحی از قدرت الکتریسیته ساکن را می‌بینیم. در واقع، صاعقه یک نمونه قابل مشاهده از الکتریسیته ساکن است که تحت کنترل ما نیست. اما در موارد دیگر، از چاپگرهای لیزری و دستگاه‌‌های فتوکپی گرفته تا در نیروگاه‌‌ها برای از بین بردن آلودگی، الکتریسیته ساکن بسیار مفید است. 

الکتریسیته ساکن و جاری:

هنگامی که یک بادکنک را روی پیراهن خود مالش می‌‌دهیم، در واقع الکتریسیته ساکن ایجاد می‌‌کنیم. به همین دلیل است که بادکنک به پیراهن می‌‌چسبد. مالش، الکترون‌‌ها را از روی پیراهن – که به صورت مثبت باردار می‌‌شود – به روی لاستیک بادکنک – که به صورت منفی باردار می‌‌شود – انتقال می‌‌دهد. بارهای مخالف باعث می‌‌شود که این دو شیء به هم بچسبند.

«الکتریسیته مدرن» که ما آن را الکتریسیته جاری (یا جریان الکتریکی) می‌‌نامیم. نیروی هر چیزی از تلفن همراه جیبی شما گرفته تا مترو را تأمین می‌‌کند. الکتریسیته جاری، یک انرژی‌‌‌ است که در طول یک سیم فلزی از جایی که تولید می‌‌شود. (مثل یک نیروگاه برق بسیار بزرگ یا یک باتری بسیار کوچک.) به جایی که مصرف می‌‌شود (اغلب یک موتور الکتریکی، المنت حرارتی یا لامپ) حرکت می‌‌کند. در حقیقت، الکتریسیته جاری با حمل انرژی از جایی به جای دیگر همیشه در حال حرکت است.

کاربرد الکتریسته ساکن:

درک ما در ساختار الکتریکی ماده و توانایی ما در بهره برداری ماهرانه و استفاده صحیح از جاذبه و دافعه میان ذرات باردار به ویژه الکترونها، به کاربردهای فنی بسیار زیادی منجر شده است. از جمله این کاربردها می‌توان قطعات حالت جامد (ترانزیستورها ، اسباب جفت کنندگی بار ، آشکار سازهای بلوری مایع ، دیودهای نور گسیل و …) نام بود. آن ها در ساعت و رادیو ، تلفنها ، دوربین عکاسی ، ویدئو ، صفحه نمایش تلویزیون ، رایانه و دستگاههای ارتباطی و سلول فوتوالکتریک و نیز در شتاب دهنده‌های ذرات که برای کارهای تحقیقاتی و مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهره برداری می‌شود.

کاربرد اصلی آن ها در دستگاه های بر چسب زن IML می باشد. در این دستگاه ها، با اعمال الکتریسته ساکن به سطح و بر چسب باعث چسباندن پرچسب بر روی سطح مورد نظر می شود. 


‫2 نظر

  • مرتضی گفت:

    سلام
    با این دستگاه میشه کاری کرد به جای جذب اجسام و سیالات، آنها را دفع کنه؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *